وبسایت دکترمحمدمهدی اسماعیل پور

عرفان اسلامی ایران
وبسایت دکترمحمدمهدی اسماعیل پور
"در این راه منزل اول دل دادنست و منزل دوم شکرانه را جان بر سر نهادن"
سیف الدین باخرزی عارف قرن هشتم

این وب سایت تخصصی، به تبیین علم آسمانی و دیرینه ی عرفان اسلامی -که خوشبختانه چند سالی است به محیط های علمی و پژوهشی کشور راه پیدا کرده است - می پردازد

فرهیخته ی گرامی خواهشمند است 1- برای مشاهده ی بهتر متن ها از مرورگر فایر فاکس یا گوگل کروم استفاده کنید
2- چنانچه مایل به دریافت پاسخ پرسش های خود هستید ، نظرتان را به صورت خصوصی ارسال نفرمایید
3- و در صورتی که قصد دارید ایمیل تان توسط سایر کاربران رویت نشود ، گزینه ی نمایش ایمیل را تیک نزنید .
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۲۲ تیر ۹۲ ، ۱۰:۱۲

معرفت نفس(1)


از آنجا که عارف واصل حضرت علامه حسن حسن زاده ی آملی در ترویج و تعلیم عرفان ناب

اسلامی ، اعم از عرفان نظری و عرفان عملی ، نقش ارزنده و منحصر به فردی ایفاء کرده اند ،

تصمیم داریم  گاهگاهی منتخبی از دروس عرفانی ایشان را به زبان ساده تقدیم علاقه مندان

کنیم .

برای شروع بحث ، دروس عرفانی مجموعه ی 3 جلدی "معرفت نفس" را انتخاب کرده ایم

 که 150 درس در سیر مراحل ابتدایی سلوک را که مجموعه ای از آداب خودشناسی است

 بیان می کند .

حضرت استاد در مقدمه ی کتاب ، به معرفی اجمالی آن می پردارند :

"دروس معرفت نفس ، معرفت نفس ناطقه ی انسانی ، قطب قاطبه ی معارف ذوقیه ، و محور

جمیع مسائل علوم عقلیه و نقلیه ، و اساس همه ی خیرات و سعادات است . و به بیان مولی

امیرالمؤمنبن علی علیه السلام : معرفة النفس انفع المعارف . معرفت نفس ،

همان روان شناسی و خودشناسی است که اقرب طرق به ماورای طبیعت ،

 و صراط مستقیم خداشناسی است" .

حضرت استاد در درس اول این مجموعه بحث"وجود و عدم" را طرح می کنند که خلاصه ی

آن چنین است :

هر چه هست تنها وجود است و عدم هیچ است و هیچ هیچ است و هر چه پدید می آید از

وجود است و به همین سبب است که هستی ها گوناگون اند و برخی از دیگری برتر و والاتر .


نظرات  (۱)

خودشناسی :
نکتۀ جالب دیگر اینست که عموماً ھر کسی خودش را منحصر بفرد و حق بجانب می داند و دیگران را ھمه یک جور
و ناحق می پندارد . سؤال اینست که این " خود " چیست که منشأ ھمۀ تضادھای شدید و آشتی ناپذیر می
باشد . مثلاً ھر کسی در عین حال که " خود " را برحق و منحصر بفرد می داند بشدت از خودش بیزار
وگریزان است و می خواھد در جمع گم شود و مثل دیگران گردد . البته آدمی ھرچند گاھی تلاش می کند تا
وحدانیت و حقّانیّت خود را برمسند اثبات و سلطه بنشاند ولی ھر بار ناکامتر از دفعۀ قبل شده و باز توبه

می کند و به جمع پناه می برد و سعی می کند ھمرنگ جماعت شود و خود را از یاد ببرد . آدمی باید بفھمد
و بیازماید و باور کند که این " خود " ھمان عدم است و لذا قابل اثبات نیست و حضور و ظھور و حاکمیت
خدا که مظھر وجود است در آدمی این توھّم را پدید آورده که این خودش می باشد ولی در ناکامیھای "
خود " باید باور کند که خودش نیست بلکه خداست و منشأ این ھمه تضادھای معرفتی و عملی بشر تضاد
بین " خود " و خداست . ھمۀ تضادھا حاصل این تلاش است که آدمی می خواھد " خود " را ھمان خدا
بداند و بر جای او بنشاند ولی نمی تواند . سایۀ وجود بر عدم یعنی سایۀ خدا بر " خود" است که اینھمه
تضاد آفریده است . ولی این تلاش ماھیتاً تلاش باطلی نیست بلکه برحق ترین تلاش بشراست که خود را
برجای خدا و خدا را بر جای خود قرار دھد زیرا خلقت آدم برای ھمین امر است . ولی روش آدمی عموماً
اشتباه است و بلکه معکوس است آدمی سعی می کند که " خود " را بر خدا تحمیل کند حال آنکه بایستی
خود را تسلیم محض خدا کند تا خدا برجای او بنشیند و عین " خود" گردد و ھمۀ تضادھا برطرف گردد و

توحید آشکار آید .


از کتاب " حق و باطل " استاد علی اکبر خانجانی

دانلود از وبلاگ عرفان زندگی

http://dl.ketabkhane-erfani.com/download/ketabha/hagho%20batel.zip


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی